Porsche Cayenne S E-Hybrid

Cayenne S E-Hybrid

Viherpiiperrystä vai superfoodia?

Vuosituhannen vaihteessa Porschen esitellessä uuden mallinsa, Cayennen, automaailman skeptikot naureskelivat tehtaan suunnitteluosaston seonneen lopullisesti.

Jo muutamaa vuotta aiemmin Porschen pääsuunnittelija Harm Lagaay oli saanut merkin konservatiivifanaatikot takajaloilleen korvaamalla ikonisen 911:n ilmajäähdytyksen vesijäähdytyksellä ja vaihtamalla mallille tunnusomaiset pyöreät ajovalot ”paistettuihin kananmuniin”.

Eikä tässä siis vielä kaikki – pilatun sporttiklassikon rinnalle kun esiteltiin vielä maastoauto. Oliko legendaarinen urheiluautovalmistaja tietoisesti suuntaamassa kohti myrskyä?

Tiedä häntä, mutta riski kannatti – molemmat, niin 996 kuin ensiversio Cayennesta saivat vahvan myötätuulen purjeisiin!

Retrospektiivisesti voikin todeta, että vuosituhannen vaihteen uskaliaiden uudistusten ansiosta Porsche on ylipäätään edelleen olemassa. Mutta se, että merkillä menee nyt paremmin kuin koskaan, pohjaa siihen, että isot uudistukset Stuttgartissa jatkuivat.

Pysyvästä innovaatiovimmasta kertoo fakta, että urheiluautoistaan tunnetulla Porschella on tänä päivänä tarjolla automaailman laajin mallivalikoima ekologisia, ladattavia pistokehybridejä. Tämä tosiasia ei kuitenkaan enää kauhistuta meitä 99-oktaanisen bensan parkitsemia Porsche-entusiasteja – uudistuksiin tottuneina se ainoastaan yllättää – positiivisesti.

Sähköä oli siis sekä ilmassa että moottorissa, kun testikaksikkomme sai koeajattavakseen viime vuonna kasvojenkohotuksen läpikäyneen Cayennen tuoreella pistoke-hybrid moottorilla. Muistissamme oli erinomainen kokemus kompaktista pikkuveljestä Macanista sekä luetut arvostelut merkin lippulaivasta, eeppisestä 918 Spyder plug-in-hybridistä.

Ulkonäkö

Kun Porsche syksyllä 2002 kohahdutti Pariisin autonäyttelyssä alan harrastajia esittelemällä merkin ensimmäisen maastoauton, vastaanotto oli luvalla sanoen hämmentynyt.

Ensi vilkaisulla vähintäänkin omintakeiselta näyttäneen Cayennen kaupallinen menestys on kuitenkin ollut sangen vakuuttavaa – jopa yllätys. Rohkea hyppäys olemassa olevan mallikirjon ulkopuolelle ei ennakko-odotuksista huolimatta syönyt urheiluautovalmistajalle elintärkeää imagoa. Päinvastoin.

Cayenne loi standardit syntymässä olevan SUV-luokan isoille urheilullisille autoille, ainakin koon, käsiteltävyyden ja ajotuntuman suhteen.

Nyt Cayenne on ehtinyt toiseen mallisukupolveen – nykyinen korimalli esiteltiin vuonna 2010 ja viime vuonna se koki tehtaan suunnitteluosaston plastiikkakirurgisen päivityksen.

Kuten olettaa saattaa, Cayenne ei ulkomuodoiltaan pyri seuraamaan automaailman pintatrendejä, vaan pikemminkin näyttämään riittävän katu-uskottavasti Porschelta – jossa roolissa se täyttää sekä ulkoisesti että sisäisesti ”piikkarinsa” mainiosti.

Ulkokuori on edeltäjää huomattavasti dynaamisempi – ja siksi merkille sopivampi. Cayenne onnistuu yhtä aikaa näyttämään sekä Porschelta että modernilta isolta autolta.

Myös kabiinissa on läsnä merkille tutut piirteet – hallintalaitteiden katkaisimia löytyy lähestulkoon kuin lentokoneesta, mutta määrästä huolimatta niiden käytettävyys on erittäin looginen. Muillekin (etenkin saksalaisille) autonvalmistajille tiedoksi, kaikkia säätöjä ei siis tarvitse alistaa keskuspyrpyrällä ohjailtavaksi!

Mainiota ulkonäöllistä kokonaisuutta häiritsee kuitenkin päälle liimatun oloiset viittaukset ympäristöystävällisyyteen. Neonvihreät jarrusatulat saattavat toimia Priuksessa, mutta eivät Porschessa! Autoja tuntemattomat ekopoliisit eivät näistä vihreistä viesteistä mitään ymmärrä ja autokonossöörin silmään ne pistävät falskina selittelynä.

Häiritsevästä vihreydestä huolimatta arvosana ulkonäöstä on konservatiivisen hyvä.

Ajettavuus ja suorituskyky

Kuten mainittua, jo ensimmäisen sukupolven Cayenne asetti mittapuun muille SUV genren autoille ajettavuuden osalta. Ja uusi malli jatkaa siitä mihin vanha jäi. Yli parin tonnin painostaan ja korotetusta maavarastaan huolimatta Cayennessa on henkilöautomaista ajotuntumaa, aidon sporttista sellaista.

Moottorina koeajetussa plug-in hybridissä on 3-litrainen mekaanisesti ahdettu bensiimoottori, jonka jatkona vääntää pistokkeesta ladattava sähkömoottori. Yhteenlaskien tehoa irtoaa kunnioitettavat 416 hevosvoimaa, jolla Cayenne kiihtyy sataseen 5,9 sekunnissa ja saavuttaa 243 km/h huippunopeuden.

Auton käytännön suorituskyky oli testiryhmällemme positiivinen yllätys. Cayenne S E-Hybrid liikkuu todella vaivattomasti ja moottorin luonne on erittäin miellyttävä. Vielä satasen vauhdissakin auto etenee todella ripeästi. Kun ottaa huomioon, että Hybridin yhdistelmäkulutukseksi luvataan vain vaivaiset 3,4 litraa / 100 km, voisi lukujen väittää olevan kovasti vinksallaan – mutta oikein hyvään suuntaan!

Moottorin kruunaa loistava vaihteisto sekä selkeä ja johdonmukainen ajettavuus. Bensakoneen ansiosta Hybridiin on saatu vielä porschemaiset pakoäänetkin!

Arvosana suorituskyvystä ja ajettavuudesta on erinomainen.

Varusteet

Kuten premium-luokan autoissa yleensä, varusteltavuus on Porschenkin kohdalla vähintäänkin monipuolinen. Se mitä ei tehtaalla vakiona autoon laiteta, on kuitenkin mahdollista valinnaisena lisämaksua vastaan autoonsa saada. Ankarimmatkin toiveet saadaan täytettyä.

Seikka, joka Porschen kohdalla aina pistää silmään, on aito laatu. Moni merkki väittää tarjoavansa asiakkailleen premium-laatua, mutta harva siihen oikeasti pystyy. Porschen kohdalla tämä lupaus täyttyy ja lopputulos on aina erittäin huolellisesti viimeistelty pienimpiä yksityiskohtia myöden. Aitoa priimaa siis.

Arvosana vakiovarusteista on hyvä.

 Arvio

 Liekkö sitten syynä aito huoli ympäristömme tulevaisuudesta tai pelkästään halu maltillistaa isotehoisten autojen käyttökustannuksia, sähkömoottorit ovat tulleet jäädäkseen – ainakin toistaiseksi. Leimallista on se, että muutaman vuoden takaisen hybrid-lanseerauksen jälkeen, etenkin todella sporttiset autot ovat saaneet polttomoottorin jatkeeksi sähköisen voimanlähteen. Porschen lisäksi sähkömoottoreista ovat innostuneet niin Ferrari kuin McLarenkin.

Kukaan ei siis voi enää väittää, että sähkö-singerillä varustettu auto leimaisi kuskinsa yksinomaan kukkahattuiseksi maailman parantajaksi. Sen sijaan hybridillä (tai puhtaasti sähköllä) kurvaileva kuski tunnistetaan vastuulliseksi ja ennen kaikkea järkeväksi autoilijaksi!

Porsche Cayenne S E-Hybrid on erinomainen esimerkki yhtälöstä, jossa kaikki voittavat. Hiilidioksidi päästöt vähenevät, eikä luonto rasitu entiseen malliin. Kuskilla on silti käytössään urheilulliset voimavarat – kuitenkin selkeästi edullisemmin, kuin pelkällä polttomoottorilla tuotettuna. Ja mikä kauneinta – hybrid auton hankintahinta, ainakin koto-Suomessa, on selkeästi polttomoottori versiota halvempi.

Ei siis ihme, että maahantuojan mukaan suurin osa uusien Cayennejen hankkijoista on päätynyt hybridiin. Mahtava auto maltillisemmalla investoinnilla. Tällaisen auton hankkiessasi naapurisikin alkavat vihertyä!

Porsche Cayenne S E-Hyrid

Hinta alkaen: 99 670 €
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5,9 s
Kokonaisteho: 416 hv
EU-kulutus: 3.4 l/100 km

Pidimme

+ laatu
+ moottori
+ ajettavuus

Moitimme

– neonvihreitä jarrusatuloita ja värillisiä merkkejä ympäri autoa

Pisteet

Ulkonäkö: hyvä
Ajettavuus ja suorituskyky: erinomainen
Varusteet: hyvä
Kokonaisuus: Oman viiteryhmänsä paras

Alkuperäinen artikkeli: Pro Sail 2/2015

banner-980x400