Maailmanympärikilpailusta muodostui selviytymistaistelu – purjehtija Tapio Lehtinen saavuttaa puolimatkan ensi yönä

Tapio Lehtinen. Kuva © Christophe Favreau

Vaikeuksia kilpailun alkumetreiltä saakka kohdanneet Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun venekunnat ovat puolessa välissä maailmanympäripurjehdusta. Siis ne, jotka ovat vielä kisassa mukana.

Kilpailuun ilmoittautui 30 venekuntaa, joista vain 18 pääsi matkaan. Nyt jäljellä on enää kahdeksan venekuntaa, joista yksi on suomalaisen Tapio Lehtisen Asteria-vene. Keskeyttäneistä kolme venekuntaa pelastettiin merihädästä monikansallisten meripelastusoperaatioiden ansioista.

Perinteisin varustein ja tähtinavigoinnilla purjehdittavassa kilpailussa ei ole käytössä mitään tämän päivän teknologiaa. Ulkopuolinen avunanto on radioamatöörien sääennusteita ja teknistä sekä henkistä konsultointia lukuun ottamatta kiellettyä. Mitään purjehdukseen liittyvää informaatiota ei saa ottaa vastaan.

Haasteiden läpi puolivälin kääntöpoijulle

Lehtinen saavutti Tasmanian rannikon eilen sunnuntaina ollen ainoa vene, joka joutui purjehtimaan rajun myrskyn läpi. Tulevana yönä hän saavuttaa Tasmanian rannikolla sijaitsevan Australian Hobartin kääntöpoijun, joka on maailmanympäripurjehduksen puoliväli.

”Aallot olivat todella korkeita ja joudun purjehtimaan tällä halssilla pidempään kuin olisi ollut tarve ennen kuin pääsen kääntämään kohti Hobartia. Veneessä on kuitenkin kaikki hyvin eikä kaatumisen riskiä ollut”, Lehtinen kertoi radion välityksellä.

Lehtisen lähes päivittäisestä radioamatöörien kanssa käymistä keskusteluista ymmärtää, ettei yksikään päivä ole ollut helppo. Milloin ongelmia on ollut akkujen latautumisessa, radioyhteyksissä, tuuliperäsimessä tai kovissa myrskyissä.

Tällä hetkellä ongelmia aiheuttaa Asteria-veneen rikkinäinen moottori, jonka vuoksi hänellä ole mahdollisuutta ajaa koneella kääntöpoijulle, minkä kilpailun säännöt mahdollistavat.

Kiertomerkin alueella tulee pysytellä 90 minuuttia, minkä aikana järjestäjillä on mahdollisuus tehdä haastatteluita sekä poimia veneestä filmirullat kehitettäväksi. Tuulen varassa moottorittomana purjehtivan Lehtisen Asteria-veneen haasteena on mahdollinen hallitsematon ajelehtiminen rannikon tuntumassa kiertomerkin kierron ajan.

”Hobartin lahdella luvassa on uusia haasteita. Nyt tarvitsen tuulta, jotta voin kiertää ”mediapoijun” turvallisesti”, Lehtinen kertoo.

Tapio Lehtinen ja Asteria -vene. Kuva © Christophe Favreau

Teknisten ongelmien lisäksi Lehtinen poimi Tyynenmeren eliöistä lisävaivan veneeseensä. Veneen pohja on täynnä hanhenkaulakotiloita, jotka ovat kiinnittyneen pohjaan niin tiukkaan, että niiden poistaminen vaatii mekaanisen puhdistamisen sukeltamalla veneen alle. Tähän operaatioon kylmässä 11 asteisessa vedessä ei voi toivoa muuta kuin täydellisen tyyntä keliä Australian aluevesien ulkopuolella, sillä Australian viranomaiset kieltävät merieliöiden putsaamisen veneen pohjasta 200 merimailin etäisyydellä rannikosta.

Jatkuvista vaikeuksista huolimatta Lehtinen pysyy toiveikkaana.

”Toivotaan jokaiseen hetkeen optimistisia kelejä”, hän nauraa.

Järjestäjän Facebook-sivulta voi seurata live-haastattelua Hobartista, kun Tapio saapuu haastattelupisteelle huomenna.

Lisätietoa:
www.tapiolehtinensailing.fi
www.facebook.com/tapiolehtinensailing
www.goldengloberace.com
www.facebook.com/goldengloberace

Pro Sail

banner-980x400