Lentävätkö veneet tulevaisuudessa?

Kaksi foilaava venettä ottivat mittaa toisistaan Helsingin edustalla 25.7.2017. Moth vastaan Alex Thomson Imoca 60.

Foilaaminen eli lentäminen kantosiipien avulla veden päällä mullistaa veneilyn. Foilaamisen avulla veneen runko tai rungot nousevat veden päälle, joka pienentää veden vastuksen minimiin ja vauhdit kasvavat rajusti.

Purjehduksessa foilaaminen yleistyy kovaa vauhtia ja Suomessakin foilaavia veneluokkia on jo kaksi: Moth ja Nacra 20 FCS. Moth on yksirunkoinen yhden hengen lentävä purjevene ja Nacra 20 FCS on kaksirunkoinen katamaraani, jota purjehditaan kahdella hengellä.

Tämä tulevaisuuden liikkumismuoto yleistyy jatkuvasti ja luokkia tulee lisää. Foilaaminen ei ole yleistymässä pelkästään purjehduksen parissa vaan myös foilaavat moottoriveneet yleistyvät lähitulevaisuudessa.

Suomalaiset XO-veneet mukana lentävissä purjeveneluokissa

Maailman vanhimmasta kansainvälisen urheilukilpailun kiertopalkinnosta miteltiin juuri Bermudalla 35:ttä kertaa. Kilpailu kantaa nimeä America´s Cup, joka nykyään purjehditaan lentävillä eli foilaavilla katamaraaneilla. Katamaraanit purjehtivat kilpailun Match Race -tyyppisesti eli kaksi venettä kilpailevat yhdessä lähdössä toisiaan vastaan. Kilpailu näytettiin eri mediakanavien kautta livenä ympäri maailmaa. Lentävien katamaraanien nopeudet nousevat jopa lähes 100km/h (50 solmua).

Suomalaisia XO-veneitä käytettiin kilpailussa media-, tuomari- ja VIP-veneinä. XO-veneiden ajo-ominaisuudet riittävät hyvin pysymään turvallisesti lentävien veneiden kyydissä. Samoja tärkeitä ominaisuuksia arvostetaan myös suomalaisessa Foiling Centerissä, joka edistää foilaavien purjeveneluokkien leviämistä kotimaassa sekä Itämeren alueella.

Foiling Centerissä harjoitellaan samoilla Nacra 20 FCS -veneillä, joita myös America´s Cup -tiimit ovat käyttäneet harjoitteluun. Foiling Centeriin on tulossa elokuussa toinen lentävä katamaraani, joka mahdollistaa harjoittelun lähes yhdenvertaisella tasolla kansainvälisiä huipputiimejä vastaan.

”Mikäli harjoittelussa merellä sattuu jotain yllättävää tai veneet kaatuvat, on avun oltava heti lähellä ja millä tahansa moottoriveneellä ei pysy foilaavien veneiden perässä. Monen moottoriveneen huippunopeus yltää helposti 50 solmuun, mutta kun siihen lisätään noin metrin korkuinen aalto, niin meno hyytyy ja foilaavan veneen vieressä ei enää pysy. Meillä on ollut tämän kaudenkäytössä XO DFNDR, joka sopii turva- ja valmennusveneeksi hyvin loistavien ajo-ominaisuuksien puolesta”, kertoo Foiling Centerin perustaja Samuli Leisti.

XO DFNDR oli 35th America´s Cupin virallinen media- ja tuomarivene.

”Jokainen aalto, tuulenpuuska ja matka ovat erilaisia. Samoin uskomme, että jokainen XO-kuski on ainutlaatuinen. Varmistamme, että mallistomme kattaa kaiken, täyttäen niin äärimmäisten olosuhteiden extreme- ja foilauskäyttäjien tarpeet kuin perinteisten seikkailijoiden ja perheiden tarpeet, jotka arvostavat hauskaa offshore-päivää. Kaikkia XO-veneitä yhdistää sama asia: loistavat ajo-ominaisuudet”, summaa XO-veneiden markkinointijohtaja Ville Frost.

Lisätietoa:
www.foilingcenter.fi
www.xoboats.com

Pro Sail

banner-980x400