Audi RS3

Audi rs3 1

Hyvä – parempi – RS

Hokema ”vähemmän on enemmän” on viime vuosina tullut tutuksi myös automaailmassa – olkoonkin, että autoteollisuus on muovannut sanojen merkityksen uuteen uskoon. Samalla kun autovalmistajat ovat sutsineet moottorikokoja ja etenkin kulutuslukemia, ovat autojen hevosvoimamäärät ja suorituskyky entisestään parantuneet. Vähemmällä saa siis todellakin nykyään enemmän!

Tämä mystinen yhtälö on mahdollistanut myös sen, että entistä pienempiin automalleihin on päästy istuttamaan todella tehokkaita moottoreita. Eritoten saksalaiset kolme isoa (Audi, BMW ja MB) ovat käyneet kovaa kisaa kompaktikokoluokan tehoherruudesta.

Pääsimme kesällä tutustumaan tällä hetkellä luokan piikkipaikkaa pitävään uuteen 367 hevosvoimaiseen Audi RS3:een. Luvassa oli siis ainakin vauhtia, mutta syntyikö vaarallisia tilanteita – otimme selvää.

Ulkonäkö

Audi RS3 pohjaa A3 mallisarjaan, jonka kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2013. Perusmallia on saatavissa sekä kolmiovisena Compact Coupéna, viisiovisena Sportbackina että neliovisena sedanina.

Huolimatta kompaktista koostaan A3 on kaikkina malliversiona erittäin sopusuhtainen paketti ja monista kulmista auto onnistuu näyttämään jopa kokoistaan isommalta. Merkille ominainen voimakkaan korkea vyötärö ei tee auton sivuprofiilista yhtään raskaan oloista, ainoastaan dynaamisen sporttisen ja linjakkaan.

Mallikirjon huipulle tänä keväänä esitelty RS3 kertoo pienin, mutta selkein ulkoisin viittauksin olevansa katraan voimapesä. Perus A3:een verrattuna leveämmät lokasuojat, muotoillut helmalevikkeet sekä 2,5 senttiä matalampi alusta tekevät auton sivulinjasta entistä näyttävämmän. Keulan hunajakennoinen etusäleikkö ja suuret ilmanottoaukot sekä takapään ”superautomainen” diffuusori yhdistettyinä kahteen reilunkokoiseen ovaalinmuotoiseen pakoputkenpäähän antavat selkeän viestin konehuoneen isommasta tehoreservistä.

Alumiinin väriset sivupeilikotelot ja kookkaat jarrulevyt RS3 -logoilla varustettuine jarrusatuloineen viimeistelevät sporttisen ulkokuoren.

Urheilullinen linja jatkuu sisätiloissa. Paksukehäinen monitoimiratti yhdistettynä RS mittaristoon antavat kuskille sporttiset instrumentit auton käskemiseen. Koeajoauton valinnaiset RS istuimet viimeistelevät dynaamisen tunnelman. Kokoluokassaan avarat takapenkki ja tavaratila monipuolistavat käyttömahdollisuuksia. Tarpeen tullen RS3 palvelee siis myös perhekäytössä.

Valitettavasti RS3 on toistaiseksi tarjolla vain farmarimaisena Sportback versiona. Vaikka viisiovisen mallin käytettävyys onkin kokoisekseen mainio, on hieman sääli, että mallisarjan tehopakkausta ei ole saatavissa kompaktiksi sedaniksi paketoituna.

Arvosana ulkonäöstä on hyvä.

Ajettavuus ja suorituskyky

Audin RS-mallien ajettavuus on perinteisesti ollut vähintäänkin sillä tasolla, mitä sporttinen ulkonäkö on etukäteen luvannut. Tällä kertaa odotukset loistavasta ajettavuudesta eivät täyttyneet – ne ylittyivät!

Vaikka uudessa Audi RS3:ssa käytetään saamaa moottorilohkoa kuin edeltäjämallissa, 2,5- litraista viisisylinteristä bensaturboa, sen teholukemat on nostettu 367 hevosvoimaan (aiemmin 340 hv). Lisäteho yhdistettynä 50 kilon dieettiin on parantanut 0-100 km/h suoritusarvoa jo lähelle maagista neljän sekunnin rajaa, ollen nyt 4,3.

Nämä paperilla luvatut arvot konkretisoituvat ratin takaa uskomattoman viihdyttävästi ja Audi RS3 onnistui säväyttämään ajettavuudellaan heti liikkeelle lähdettäessä.

Perustan loistavalle ajonautinnolle luo voimalinjan saumaton yhteistyö. Moottorin kovat tehot saadaan välittymään tiehen sveitsiläisen kellon tarkkuudella toimivan kaksoiskytkin automaattivaihteiston avulla. Vaikka optimi suoritus aikaansaadaan täydellä automatiikalla, tarjoaa rattivaihteista vaihtaminen lisäfiilistä kuskille.

Urheilullinen tunnelma välittyy kuskille myös korvien kautta. Maltillisen kokoisesta 2,5-litraisesta turbokoneesta huolimatta auton äänimaailma, varsinkin pakoäänien osalta, on sangen miehekäs. Ingolstadtin insinöörit ovat loihtineet RS3:n sporttiputkiin todella mehukkaat puheet – etenkin moottorijarrutuksissa röörit paukkuvat kuin isommassa V8 vaparissa konsanaan.

Kun auton erinomainen voimalinja saa vielä jatkeekseen tarvittaessa joka kulmasta raapivan nelivedon ja säädettävällä Magnetic-Ride iskuvaimennuksella varustetun alustan, aikaansaadaan kokoluokassaan eeppinen ajonautinto. Sporttiasetuksin ajettavuuden suoritustaso ei jätä harjaantuneimmankaan kuskin osalta juuri toiveille sijaa ja säädettävän alustan ansiosta maantiepedon saa halutessaan kesytettyä anopillekin käyttöön sopivaksi ”riittävän” mukavaksi kaupunkiautoksi.

Satoi tai paistoi, RS3 ansaitsee suorituskyvystä ja ajettavuudesta arvosanakseen kompromissittoman kiitettävän.

Arvio

Audin RS-mallimerkinnästä on vuosien saatossa tullut käsite. Tällä kirjainyhdistelmällä varustetut Audit tarjoavat kuskeilleen usein enemmän, kuin mihin omat ajotaidot riittävät. Toisaalta ne myös maksavat enemmän, kuin mihin suurimman osan kukkaro venyy.

RS3 on malliesimerkki tästä. Lisävarusteineen auton hankintahinta kun nousee helposti kuusinumeroiseksi, jolla hinnalla saa pari saman konsernin pakasta vedettyä Volkswagen Golf GTI:tä.

Onko RS3:n hankinnassa siis mitään järkeä?

Ainoastaan siinä tapauksessa, ettet tyydy hyvään, vaan tahdot vielä enemmän. Ja eniten hyvähän on perinteisesti paras, kuten Audi RS3 omassa kokoluokassaan!

Audi RS3

Hinta alkaen: 79 987 €
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,3 s
Kokonaisteho: 367 hv
EU-kulutus: 8.1 l/100 km

Pidimme

+ moottori
+ äänet
+ ajamisen hauskuus

Moitimme

– saatavana vain sportbackina

Pisteet

Ulkonäkö: hyvä
Ajettavuus ja suorituskyky: erinomainen
Varusteet: hyvä
Kokonaisuus: Oman viiteryhmänsä (hot hatch) paras auto

Alkuperäinen artikkeli: Pro Sail 3/2015

banner-980x400