Ari Huusela ja John Nurmisen Säätiö nostavat Itämeren asiaa maailman merillä

Legendaarisista valtameriyksinpurjehduksistaan kuuluisa Imoca-ammattipurjehtijoiden yhteisö on voimakkaan sitoutunut maapallon hyvinvoinnin edistämiseen. Pohjoismaiden ensimmäiselle Imoca-kipparille, suomalaiselle Ari Huuselalle, Itämeri-asian yhdistäminen yhteisön muihin mertensuojeluteemoihin on arvokas asia, jota hän nyt edistää yhdessä John Nurmisen Säätiön kanssa.

Valtameripurjehduksessa liikutaan uhanalaisella leikkikentällä. Merenkävijät todistavat matkoillaan ihmistekojen seurauksia monin tavoin. Imoca-yhteisö toimii aktiivisesti saadakseen merten kuormitusta vähenemään ja tietoisuutta ympäristövaikutuksista leviämään. Kippareita käytetään levittämään tärkeää tietoa suurille yleisöille.

”Kotimereni Itämeri on hieno, mutta vaativa vesialue monella tapaa. Se on myös käytännönläheinen esimerkki siitä, kuinka yhdellä merialueella on saatu asioita aikaiseksi. Haluan olla mukana levittämässä tietoa kertyneistä opeista ja kehitetyistä innovaatioista isommillekin vesille ja ekspertiksi tähän on lähtenyt John Nurmisen Säätiö”, kertoo Huusela sunnuntaina starttaavan seuraavan Atlantin ylitys kilpailunsa Transat Jacques Vabren kisakylästä Le Havresta.

Itämeren yksi vakavimmista ympäristöongelmista on rehevöityminen, joka johtuu meren liian suuresta fosfori- ja typpikuormituksesta. Itämeren alueella on onnistuttu vähentämään maalta mereen valuvia fosforipäästöjä yli 50 % ja typpipäästöjä yli 40 % 1980-luvun alun huipputasoista. Suomenlahdella leville käyttökelpoista fosforia on onnistuttu vähentämään jopa 75 % vain 10 vuodessa.

”Nämä saavutukset ovat eräänlainen mertensuojelun maailmanennätys. Itämeri voi olla esimerkkinä tehokkaista ja hyvin kohdennetuista päästöjen vähentämistoimista. Kotimeremme on yksi maailman tutkituimmista meristä – alueella on tehty korkeatasoista merentutkimusta jo yli 100 vuotta. Siksi meren prosessit tunnetaan paremmin kuin monen muun merialueen”, John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeiden johtaja Marjukka Porvari kertoo.

Matalana, suljettuna ja lajiköyhänä merenä Itämeri reagoi nopeasti myös ilmastonmuutoksen vaikutuksiin. Itämerellä tehtävää tutkimusta voidaan soveltaa globaalissa skaalassa valtameriin, joissa prosessit ovat hitaampia.

”Meillä on arvokkaita oppeja jaettavana. On todella hienoa, että Huusela tiimeineen auttaa levittämään sanaa merensuojelusta”, Porvari kiittelee.

Ari Huuselan suojeluvinkit

1. Kuluta vähemmän, korjaa ja kierrätä enemmän.

2. Pidä veneen moottori kunnossa öljyvuotojen välttämiseksi ja huolehdi veneen kunnosta muutenkin.

3. Lajittele jätteet oikein ja kompostoi.

4. Vähennä veden kulutusta: vaikka Suomessa ei ole pulaa juomavedestä, kannattaa ajatella etenkin lämpimällä vedellä lotraamisen aiheuttamaa energian hukkaa.

5. Jaa Itämeren tutkimukseen liittyviä uutisia sosiaalisessa mediassa.

Lisää suojeluvinkkejä:
www.johnnurmisensaatio.fi/itameren-suojelu/itameren-suojeluvinkkeja/

Lisätietoa:

Imocan vastuullisuusohjelma:
www.imoca.org/en/commitments/oceans-programme

Ari Huusela Ocean Racing
www.arihuusela.com

Transat Jacques Vabre:
www.transatjacquesvabre.org

Pro Sail

banner-980x400